Programm 2025
12. Saabrücker Tage
für elektroakustische und visuelle Musik
KuBa – Kulturzentrum am EuroBahnhof e.V.
Quartier Eurobahnhof
Europaallee 25
66113 Saarbrücken
Eintritt frei für alle Veranstaltungen
Gefördert vom Musikfonds e.V. mit Projektmitteln des Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien.
Multimedia Installation
„Labyrinth"
Filmemacherin und Performancekünstlerin
„Labyrinth“ ist eine immersive Performance-, Video- und Klanginstallation, die sich mit der von Krieg, Flucht und der Sehnsucht nach einem Zuhause geprägten Identität auseinandersetzt. Das Werk entstand aus einem Prosatext, der in einer Zeit der Einsamkeit und Enttäuschung verfasst wurde, begleitet vom Gefühl, sowohl vom Herkunfts- als auch vom Zufluchtsland abgelehnt zu werden.
Dabei wird das Gesicht der Künstlerin zu einer lebendigen Oberfläche und durch vielschichtige Klangwelten aus alten Familien Videoaufnahmen füllt sich der Raum mit authentischen Erinnerungsfragmenten, die die persönliche Erfahrung mit dem kollektiven Gedächtnis von Migrant*innen verbinden.
Der Prosatext wurde anschließend in ein Lied überführt und als zusätzliche Ebene in die Klanginstallation integriert:
Hier
fand ich Teile von mir
und vergaß mich.
Ich bilde mir ein, mein Ganzes
sei hier.
Doch ich bin
durchsichtig, meine Farben sind verblasst.
In meinem Spiegel
kann ich mich nicht sehen,
wie können mich dann andere finden,
wenn ich nicht mehr bin…
Hier
gibt es zwei von mir
und mehr.
Ich habe zwei Sprachen
und sehe
die Erinnerungen anderer
So werden meine Träume wach
mein Widerstand zu einem Lachen
und meine Revolution zu einem Tanz
هنا
وجدت بعضي
و نسيتُني
أتوهم أني كلّي
هنا
لكنني
شفافة ، ألواني باهتة
في مرآتي
لا أراني
فكيف لغيري أن يجدني
و أنا ماعدت..
هنا
يوجد إثنان مني
و أكثر
عندي لغتان
و أُبصِر
ذاكرةَ غيري
فتصبح
أحلامي يَقِظة
مقاومتي ضحكة
و ثورتي رقصة
Freitag, 31. Oktober 18-19 Uhr / 20-21 Uhr / 22-24 Uhr
Samstag, 1. November 18-19 Uhr
Sonntag, 2. November 18-19 Uhr / 20-24 Uhr
Konzert I
Freitag, 31. Oktober 2025 19:00 Uhr
Kunstperformance
von Ghazal Aldakr
(Filmemacherin und Performancekünstlerin)
Das programm wird bekannt gegeben
Musik: Daniel Osorio
Klangregie: Oleksii Rybak / Dr. Antonio Carvallo
Das Komponistenporträt von John Palmer
wurde aus privaten Gründen abgesagt.
Konzert II
Freitag, 31. Oktober 2025 21:00 Uhr
Konzert
„eSpace“
(Konzert in Kooperation mit dem Studio für elektronische Musik „eSpace“ der HfM Saar)
Oleksii Rybak (*1992) -
Waka-Waka (2025)
Elektroakustische Komposition
Klangregie: Oleksii Rybak
Sebastiano de Salvo (*1998)
Stief (2024)
für Flöte und Live-Elektronik
Anna Slepova, Flöte
Tarek Alali, Klangregie
Wolfgang Heiniger (*1964)
Wassermusik (1994)
für Aquarium und Live-Elektronik
Jürgen Martin, Aquarium
Jakü Suermann, Klangregie
Kaija Saariaho (1952-2023) -
Frises (2011)
für Violine und Live-Elektronik
I. Frise jaune
II. Frise de fleurs
III. Pavage
IV. Frise grise
Winnie Cheng, Violine
Florian Wessel, Klangregie
Konzert III
Samstag, 1. November 2025 19:00 Uhr
Konzert
Tom Mays and Strasbourg Electronic Ensemble
La Tua Luce - by Giovanni MONTIANI (2024)
for trombone, live electronics and video
trombone : Etienne AGARD
Scompare a poco a poco, amore, il sole – Ora che sopraggiunge lunga sera. – Con uguale lentezza dello strazio – Farsi lontana vidi la tua luce – Per un non breve nostro separarci.
G. Ungaretti, da Dialogo, Fògola, 1968
The sun slowly fades, my love, – Now that the long evening is coming. – With the same slowness as agony, – I saw your light fade away – For our non-brief separation.
G. Ungaretti, da Dialogo, Fògola, 1968
Scories - by Tristan MICHELIN (2025)
Stereo acousmatic
Sound residues resulting from the fusion of electronic sounds. Scories is composed of disparate objects combining concret and synthetic sounds, electronic treatments and field recording resulting from years of practice and exploration. Specific attention is given to each sound morphology and how it fits into the whole.
Too Much of a Woman - by Eda ER (2023)
for voice, amplified objects, video, electronics, and movement
Too Much of a Woman is a multimedia composition that combines extended vocal techniques, amplified objects, fixed and live electronics, and projected video. The work explores the performative contradictions of femininity — fragility, excess, resilience — through the interplay of sound, movement, and image. Structured as a series of sonic and visual tableaux, the piece situates the body as both instrument and site of resistance, engaging with themes of gender representation and the politics of listening.
NIGHTAUDITOR - by Raphaëlle LAMBERT
Stereo acousmatic
NIGHTAUDITOR is a study of the sound environments and listening spaces that the night can offer. It is a transcription of the hours spent in the shoes of a sentry who must protect his hotel from all nocturnal agitation, except his own...
Pan Attack - by Tom MAYS (2025)
Karlax controller and live electronics
Solo performance on the wireless gestural instrument, the Karlax controller. Pan as in the positioning of sound in a mix, but also pan as in “frying pan”, more specifically a “bad frying pan” like the one found in the kitchen of a cheap airbnb… A hopeless battle of metalic uncertanty in a world of spatial movement that takes the listener out of the frying pan and into the fire.
An evening at KuBa - The Strasbourg Electronic Ensemble
A spontaneous in situ musical expression from the entire ensemble.
Infloresence is an interactive sound installation, a collaborative project between a musician and a dancer that uses the processes of “pole dancing” to integrate new unexpected languages. The installation explores how the body can interact with sound, making it malleable and allowing the audience to sculpt the music with their movements.
When interacting with the pole, a sound image is generated and spatialized as the pole spins, like a moving, evolving and even spiriling sound projection.
Interactive sound installation
Inflorescence - by Raphaëlle LAMBERT and Giovanni MONTIANI (2025)
interactive installation for dance pole, speakers, motion sensor and computer
Infloresence is an interactive sound installation, a collaborative project between a musician and a dancer that uses the processes of “pole dancing” to integrate new unexpected languages. The installation explores how the body can interact with sound, making it malleable and allowing the audience to sculpt the music with their movements.
When interacting with the pole, a sound image is generated and spatialized as the pole spins, like a moving, evolving and even spiriling sound projection.
Konzert IV
Electropoem No. 12: Mars-Klanglandschaft (2025)
Akusmatische Musik
Distractions, Horizons (2022)
Videokunst
What Glows is Fuchsia (2020)
Videokunst
Estudio sobre lo ínfimo (2025)
Akusmatische Musik
Contra (2012)
Videokunst
Cosa ti hanno fatto in G a z a (2025)
Akusmatische Musik
Duration Study (Studium trwania) (2025)
Videokunst
Lyse (2019)
Akusmatische Musik
Gardens of Light and Shadow (2025)
Videokunst
(Komponist/composer)
(Organisation)
Konzert V
Samstag, 1. November 2025 23:00 Uhr
NUIT BLANCHE #3
Ausgewählte Werke aus der Ausschreibung für neue Musik (Call for works 2025)
Stefano Catena (1992/Italien)
Travelling Without Moving (2023)
Akusmatische Musik
Anthony Lyons (composition) | Paul Fletcher (visual) (Australien)
Capillary Motions (2025)
Videokunst
Henrik Denerin (1978/Schweden)
Let the atrocious images haunt us (2020)
Akusmatische Musik
Elena Gigante (Italien/1984)
Bolt (2025)
Akusmatische Musik
Nahuel Litwin (Argentinien/1974)
Cuento de Pulgas (2023)
Videokunst
Anton Rosa (Italien/2001)
Operating room (2024)
Akusmatische Musik
Seyed Ali Hosseini (Iran/1991)
Delirium (2025)
Kunstvideo
Candra Bangun Setyawan (Indonesien/1993)
Radjutan (2025)
Akusmatische Musik
Rachael Gibson (UK/1996)
Self / Portrait (2025)
Kunstvideo
Victor Druetta (Argentinien/1965)
Golpe de viento (2024)
Akusmatische Musik
Jiajing Zhao (China/1996)
Drifting Voices (2025)
Akusmatische Musik
Addison Bird (USA/1998)
Precursor (2025)
Akusmatische Musik
Panayiotis Kokoras (Griechenland / 1974)
AI Phantasy (2020)
Akusmatische Musik
Kuratoren/Curators
Maria Teresa Treccozzi (Italien)
(Komponistin/composer)
Dr. Marcelo Lazcano (Vereinigte Staaten/Chile)
(Komponist/composer)
Daniel Osorio (Deutschland)
(Organisation)
Klangregie: Oleksii Rybak / Dr. Antonio Carvallo
Konzert VI
Sonntag, 2. November 2025 19:00 Uhr
MULTIBRAIN II
Multimediales Konzertprojekt für Percussion, Elektronik und Video
mit Ensemble Flashback (Frankreich)
EN RYTHMOÏ - Octavi RUMBAU
MOUNTAIN BIRD - Qingqing TENG
MULTIBRAIN - Alexander VERT
BRAINSTORM - Bérangère MAXIMIN
Interprète - Philippe SPIESSER
Artiste visuel - Thomas PÉNANGUER
